כל דבר מתחלק לשלושה חלקים, גם סדנא

אני אוהבת להניח שלושה דפים כשאני מתכננת סדנא. הם יכולים להיות דפים אמיתיים או וירטואליים. הם יכולים להיות במסך או על שולחן העבודה שלי. זוהי תבנית קבועה, שמשתנה עפ"י הצורך.

דף אחד: פתיחה. כולל את כל האסוציאציות שיש לי לפתיחה ואת המטרות הקלאסיות כגון: הכרות, יצירת אמון, בניית מודעות ומיקוד ועוד.

דף אחר: אמצע. דף האמצע כולל את כל מה שקשור לגוף העבודה: התכנים שצריך יהיה לעסוק בהם(אם יש כאלה ),  או אלה שעשויים לעלות, התנגדויות צפויות, תרגילים, ועוד. זהו הדף הכבד ביותר כיוון שהוא מבטא את השלב שבו נעשית רוב העבודה, הוא גם הארוך ביותר.

ודף שלישי: סגירה. דף זה כולל את המחשבות שתפקידן לעזור לי לסגור את המפגש, לברר אם הייתה הטמעה ולהבטיח יישום.

שלושת הדפים גם יחד צריכים להביא אותי למטרה שלשמה הוקמה הסדנא.

מטרה יכולה להיות: גיבוש, בניית איסטרטגיה, התמודדות עם לקוחות קשים, למידה של תוכן או תהליך ועוד.

המטרה מכתיבה את דרך העבודה, את התרגילים שאני חושבת עליהם מראש ועוד.

שני הדברים הללו:

התבנית שבה אני עובדת והמטרה שלשמה אני עובדת – קובעים את הכל.

כיוון שאני עובדת בגישה הגשטלט, ששמה דגש על ה"כאן ועכשיו", אני מודעת לזה שהכל יכול להשתנות בהתאם לצורך. הוא צריך להתאים את עצמו לקבוצה – כל הזמן. המשמעות היא שיכול להיות שכל ההכנה שעשיתי מראש תהווה קרקע, רקע – אבל לא תבוא למימוש בפועל כיוון שהתחלת העבודה גילתה לי שיש צורך אחר, "דמות" חדשה.

נכון להיום, קל לי מאד עם זה, כי רפרטואר ההתערבויות והתגובות שלי הוא גדול מאד. בעבר, כשראיתי אנשי מקצוע עובדים כך, נראה היה לי שהם קוסמים. רציתי לרכוש את הקסם הזה.

בפעם האחרונה שזה קרה לי, יום שלישי האחרון – לא חשוב מה תכננתי, הקערה התהפכה על פיה והייתי צריכה לבנות משהו אחר. עדיין עמדה לרשותי התבנית (ידעתי שזמני מוגבל וצריך להגיע לסגירה), ומטרות העבודה (ללמד אבחון ארגוני). שני אלה הובילו אותי.

מכאן נובע:

א. לכל סדנא יש שלושה חלקים.

ב. לכל סדנא יש מטרה.

ג. יש להתכונן לסדנא מראש וגם לזכור שהכל יכול להשתנות ואפילו להתהפך.

 

4 תגובות to “כל דבר מתחלק לשלושה חלקים, גם סדנא”

  1. מירה Says:

    הי חג שבועות שמח
    איזה יופי ,חשבתי לעצמי כשהתחלתי את הקריאה
    שבטח יש בידך מטה קסמים מיוחד לתכנון
    אך לאחר הקריאה , הוקל לי,
    שכן מסתבר שיש עוד אנשים שלפני
    שהם פותחים ספר הנחיה X הם מנסים ללמוד על הדבר מהקרוב להם, אני אתה את
    ובונים את השלד בהתאם.
    כמה חוכמה וניסיון יש כאן. תענוג.

  2. benziv Says:

    חג שמח גם לך!
    כן, זה נראה פשוט. היום אני עובדת מאד פשוט יחסית למה שעבדתי בעבר, ואיכשהו זה יוצא יותר טוב – בהרבה! אבל, אני יודעת כמה זמן השקעתי בזה עד שזה נהיה פשוט…
    תודה על התגובה שלך.

  3. יהודית Says:

    מה שכתבת כאן סייע לי השבוע במחשבות על תכנון סדנא.
    והצורך לשלב בין התכנון לבין מה שיקרה ב"כאן ובעכשיו"
    ושזה יצא כאילו טבעי…
    בין היתר, דברנו על אפשרות של הנחייה בקו
    ואני נזכרתי בהרצאה המאלפת של איתמר רוגובסקי ומיד אמרתי שזה לא נראה לי משהו שניתן לשלוף ברגע האחרון..

  4. benziv Says:

    אני שמחה.

    אי אפשר לשלוף קו הנחיה, אלא אם זה למטרות למידה, כתרגיל.
    למשל: מבקשים משני אנשים להנחות בקו. עשיתי את זה במכללה למנהל בקורס שהעברתי שם.
    זה מפיק המון למידה.

להשאיר תגובה

