בדיחות של חיילי מילואים קרביים: המחקר

ב"סוציולוגיה ישראלית", כרך 9, חוברת 1 מתפרסם עוד מאמר מדליק, הפעם של ליאורה שיאון (The department of Sociology, Northwestern University) ושל איל בן ארי (המחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים).

הנושא הוא: גוף, מיניות ומשפחה בקרב חיילי מילואים קרביים בישראל: על דימיון והומור. למי שאין יכולת לספוג מילים גסות וסיפורים כאלה – רצוי לעזוב ממש כאן את הפוסט.

 להלן כמה מהדברים שנרשמו שם:

1. הגוף הגברי: רבות מהבדיחות עוסקות בגוף הגברי ובחשש מהזדקנות ובגידת הגוף. האוירה הכללית שבה נפגשים שנה אחרי שנה וכן המפגש עם הצעירים – יוצרים בסיס להשוואה. להלן פאראפרזה על בדיחה בדווית:

אשתי מורטת לי את השערות השחורות כדי שאראה  מבוגר, ואילו המאהבת שלי מורטת לי שערותלבנות כדי שאראה צעיר וככה אני נשאר קרח מכאן ומכאן.

2. אבר המין: הגוף הנכון נמדד גם במיניות נכונה. בניגוד לכושר גופני שנמדד במהלך מילואים, לא נמדדים ביצועים מיניים, ובכל זאת… והנה הבדיחה:

קשיש חזר הביתה מביטוח לאומי עם בוחטה של כסף, אשתו שואלת אותו: "מה זה כל כך הרבה כסף"? הוא אומר לה: "פתחתי את החולצה, ישר באו ונתנו לי קצבת זקנה". אומרת לו אשתו: "לו היית פותח את המכנסיים היית מקבל גם קצבת נכות".

3. אחוות גברים והומופוביה: הומוסכסואליות והומופוביה עולים בהתבדחויות של החיילים. הכותבים אומרים שההומור מאפשר לגברים לעסוק בנושא שהוא טאבו וגם לחדש את גבריותם. הבדיחות על ההומוסכסואליים הופכות אותם לאחרים ומאפשרת לכידות קבוצתית. להלן בדיחה:

"שני חברים עלו על סירה בנהר. אחד אומר לשני: תנווט את הסירה, כי אני רוצה להשתין. משתין ויש לו זין ענקי. שואל אותו החבר מאיפה זה? עונה: היה לי קטן, אבל יש מקום מיוחד בנהר בו יש פיה וברגע שאתה טובל אותו בנהר, הפיה הופכת אותו לגדול. החבר רוצה להגיע לשם אבל הוא אומר לו רק תמורת זה שקודם אני אדפוק אותך בתחת. ההוא מסכים כי תמורת זין גדול זה שווה. תוך כדי הדפיקה אומר, אני לא מאמין שאני נותן לך לדפוק אותי בתחת. עונה החבר: ואני לא מאמין שאתה מאמין בפיות.

4. נשים ומשפחה: אחד הנושאים המעסיקים את הגברים הוא החרדה מפני בגידתה של בת הזוג: נשים מתוארות כחסרות אחריות, בעלות פוטנציאל בגידה ומתפתות לאחרים. כך למשל, כשגבר מתקשר הביתה ואשתו לא עונה, אחד מחבריו יגיד ש"היא בטח אצל השכן". להלן בדיחה:

לאחר מותן עולות נשים למרומים וצריך לחלק אותן לגן עדן ולגיהנום. המלאך מעמיד אותן ואומר: "כל מי שבגדה בבעלה בין 4 ל-10 פעמים צעד אחד קדימה". תשע בחורות צועדות קדימה ואחת נשארת. המלאך אומר לעוזר שלו, "מיכאל, קח את כל התשע וגם את החרשת".

המשפחה הנכונה שחיילי המילואים מעלים, היא משפחה שמרנית ובה אישה שתומכת בבעלה. להלן הבדיחה:

אישה יוצאת מהמטבח, חוצה את הכביש במעבר חציה, מסתכלת ימינה ושמאלה ונדרסת על ידי מכונית. מי אשם? האישה, כי יצאה מהמטבח.

ובכן, יש עוד הרבה במאמר הזה, את השאר תוכלו לקרוא לבד. היה כיף לקרוא וגם בניגוד למה שקורה לי כשאני מעיינת במאמר מדעי – צחקתי.

4 תגובות to “בדיחות של חיילי מילואים קרביים: המחקר”

  1. גבי דרורי Says:

    אתי , תודה על האינפורמציה המלבבת ,אם יש עוד תביאי לידיעה
    כי זה עושה מצב רוח טוב,לי לפחות. חוץ מזה נדמה לי שאת רגילה תמיד
    להביא חומרים מאוזנים ,האם לא הופיעו במאמר בדיחות
    על שיחות בין הנשים כשהבעל /חבר במילואים?
    אני בכל אופן נזכרתי שיש מחקרים [איני זוכר כבר את מקורם ,וחלקם הם כבר ממוסכמות החברההישראלית] ובהם ההיגד :
    "המילואים הם המכשיר העיקרי לצמצום הגירושין בישראל" ועל זה וסביב זה היו המון בדיחות שכהרגלי כבר שכחתי אותן .
    ושיהיה שבוע טוב לכולנו

  2. benziv Says:

    לגבי היקר, חברי לעט!
    לא, לא הופיעו חומרים על שיחות של נשים על הבעל או החבר, המחקר התמקד בשיחות של גברים. היו המון בדיחות שם, הבאתי רק מעטות.
    אבל…
    כיוון שאני יכולה להעיד מתוך עצמי: חברות שלי וגם אני לא מספרות בדיחות גסות כשאנחנו נפגשים וגם לא על הגברים שבחיינו. אני מאמינה שמחקר כזה ימצא אולי משהו על מה עושות נשים כשבעליהן במילואים, אבל שום דבר לא ישווה לחומר הזה.
    ובנוסף, בפגישתינו הקרבה (שתהיה מתי שתהיה) – אביא לך צילום של המחקר, אלא אם כן תכנס קודם לספריה ותיקח אותו.

  3. גבי דרורי Says:

    תודה ,אחכה לצילום אני מקווה שבקרוב.

  4. אני Says:

    בתור סטודנט של ליאורה שיאון, הייתי לוקח את המחקר בערבון מוגבל ביותר.

להשאיר תגובה

