סיפור על הטרמה (Priming) אצל אתת ברכבת

היה יום נעים, רחוץ, כמו שימים יפים של חורף יכולים להיות. היה לי זמן. החלטתי לעצור לידו ולשאול אותו כמה שאלות.

הוא ישב לו בבודקה שהעמידו לכבודו. היה שקט. אף רכבת לא עברה. חשבתי שיש לו בוודאי ימים ושעות רבות למחשבה. לא ידעתי אם הוא שומע רדיו. אולי אסור לו.

ירדתי לשוליים, עצרתי את המכונית והתקרבתי אליו. הוא נענה בחפץ לב לפנייה שלי: רציתי לשאול אותו כמה שאלות. אז ככה, הוא לא מקבל מידע מראש על רכבת שעומדת לעבור, אבל הוא יודע שבעוד כ-10 דקות תעבור רכבת.

– איך אתה יודע שתעבור רכבת?

– או, אני עובד כאן כבר שנה וחצי, ואני יודע את הזמנים. הנה, ביום חמישי אחרי הצהרים עוברות הרבה רכבות. גם ביום ראשון בבוקר. יש ימים שיותר שקט. היום יותר שקט.

– ויש לך מכשיר קשר?

– כן.

הוא הוציא שני מכשירים כסופים ועוד אחד שחור. הוא מחובר כנראה למוקד אבל לא עלה בדעתי לתחקר אותו לגבי המכשירים. עוד אני מדברת איתו והגיעה אליו שיחה במכשיר הקשר. ענה, וחזר והתפנה אלי.

– אז לא מודיעים לך כשרכבת עומדת לעבור?

– לא, אבל אני יודע, כשהרכבת מגיעה ל- 1400 מ' לפני המחסום יהיה צלצול והאור ידלק. וצריך לעצור. הנה הייתה כאן כמעט תאונה כי אוטובוס אחד עבר את הפס הלבן ונעמד ממש 10 ס"מ מהרכבת, אחרי המחסום. כולם נבהלו ופיטרו את האתת. אני, איך שנדלק האור – אני יוצא.

ואז אמר לי: 'הנה, זה מצלצל וגם האורות נדלקו'. זזתי הצידה כשיצא, ואחרי מספר דקות עברה הרכבת. 

הדבר הכי מעניין הוא שאם הייתי נוסעת לי בכביש, הסיכוי הסביר הוא שהיה רואה קודם את האורות ושומע את הצלצול, כי הוא ידע שרכבת עומדת לעבור. זה לא מפני שדיווחו לו (כפי שחשבתי), אלא בגלל שסדר הרכבות כבר יושב אצלו בראש, נהיר לו, והוא מוכן ומחכה. מה עוד יש לו לעשות?

התופעה מוסברת ע"י המונח "הטרמה" (priming) המוכר בפסיכולוגיה קוגניטיבית ובנאורולוגיה. משמעותו היא שאדם יזהה קודם אותות מהר יותר, אם יהיה מוכן מראש להופעתם. 

אני מתעמקת בנושא כיוון שהואשמתי בחציית מסילה בצומת בית חנניה, באור אדום. אני לא ראיתי אותו, אבל האתת ראה.

אם יש לכם עוד מידע על הצומת המיוחדת הזו, וגם על הטרמה – אשמח לקבל אותו.

5 תגובות to “סיפור על הטרמה (Priming) אצל אתת ברכבת”

  1. אורחת Says:

    להלן מאמר שיכול לעזור ( אוניברסיטת אוקספורד. מכובד מספיק, נכון ? )

    Human Frontal Eye Fields and Spatial Priming of Pop-out
    Jacinta O'Shea1, Neil G. Muggleton2, Alan Cowey1 and Vincent Walsh2
    1 University of Oxford, UK, 2 University College London, UK

    התפרסם ב:
    Journal of Cognitive Neuroscience 2007

    קישור למאמר:

    http://jocn.mitpress.org/cgi/content/abstract/19/7/1140

    אם תרצי עוד – יש

    בהצלחה
    אורחת

  2. aharoni Says:

    אני לא יודע כמה זה קשור, אבל יש פטנט נחמד עם רמזורים שראיתי אותו רק בחיפה, עם רחובותיה ההרריים והמפותלים: לפני צומת מרומזרת שבה לא רואים את הרמזור מרחוק, כי הוא נמצא אחרי פניה מציבים רמזור צהוב מהבהב ושלט: "כשהאור דולק הרמזור בצומת אדום!" (ניסוח לא מדויק, זה מהזיכרון.)

    זה עוזר להיות מוכן לאור אדום.

  3. benziv Says:

    לאורחת שלום! תודה רבה! אקרא בעיון. נראה מה אוכל לעשות עם זה.
    לאהרוני – נכון. זה באמת עושה את ההטרמה. אולי אציע למע"צ?

  4. יהודית Says:

    מעניין.
    אני זוכרת כאלה שלטים כמו שאהרוני סיפר לך בקנדה, בדרך להרי הרוקיס. שם נוסעים שעות באזורים לא מיושבים ולכן הסבירות שיהיו שם רמזורים, נמוכה.
    אם יש רמזור כזה, אז תמיד יש שלט של התראה קודם, בדומה לשלטים בחיפה: "כשהאור צהוב הרמזור בצומת שלפניך אדום"

  5. benziv Says:

    זה יעזור לי, הדברים שאמרה האורחת, אהרוני וגם את. תודה.

להשאיר תגובה

