מה הורג אותנו?

זה שמה של תוכנית שראיתי אתמול בטלויזיה, בערוץ 10.

ונזכרתי.

כן, גם אני ניסיתי טיפול אלטרנטיבי וגם לי הישיאו עצות גרועות. הבנתי, והפסקתי.

1. הפעם הראשונה הייתה כשחברה ששמעה שחליתי, סיפרה לי שיש מישהי באחד מקיבוצי חוף הכרמל, שהיא ממש ספצית ואפשר לסמוך עליה, ויש לה תואר דוקטור וכו'.

כשהגעתי לאונקולוגית עם רשימת ההנחיות והתרופות שנתנה לי אותה מרפאה, הזדעזעה האונקולוגית. למשל, קיבלתי הוראות לאכול/לשתות סויה. עבורי זה אסור באיסור חמור, כיוון שסרטן השד שבו חליתי –  היה תלוי אסטרוגנים, ולא ברור עד כמה הפיטואסטרוגנים בסויה יכולים להזיק לי. אותו הדבר לגבי ויטמין E, הכמויות שהיא ביקשה שאצרוך היו מזיקות.

כשחזרתי והגעתי שוב אל המרפאה, ושיתפתי אותה במה שאמרה הרופאה, שתקה. פשוט שתקה.

הוצאתי אצלה אלפי שקלים.

2. בפעם השנייה: הייתה זו רופאה סינית, ממש סינית, וממש רופאה, ממוקמת ברמת אביב. הגעתי אליה. היא הסתכלה בממוגרפיה ואמרה לי: 'אה, זה ממש קטנטן, אני יכולה לרפא אותך בלי ניתוח'. לא אהבתי את זה. לא האמנתי לה. הסיכון היה גדול. היא ציידה אותי ברשימה חדשה ושונה של שיקויים ותרופות…

 הוצאתי אצלה פחות…

 

בניתוח הסתבר שהגידול היה גדול משנראה. מזל שלא סמכתי עליה.

 

אז מה קורה?

1. מרגע הגילוי ועד להתחלת הטיפולים עובר זמן. זה המקום הכי טוב למטפל/מרפא אלטרנטיבי להיכנס, כי החרדה גדולה, והמערכת הרפואית הקונבנציונאלית עובדת בקצב ובהיגיון משלה.

2. המטפל האלטרנטיבי משקיע בדרך כלל יותר מרבע שעה בפצינט, ופצינט חרד – צריך את זה. גם שיטות כגון דימיון מודרך או הרפיה – מועילות אם כי לא פותרות את הבעיה.

 

אני כמובן בעד שילוב, נבון וחכם. אני גם בעד זהירות מכאלה שיותר מידי בטוחים בעצמם, וכאלה שממציאים את היכולת לגאול.

 

ונכון להיום אין שום ברירה אחרת, מי שמנהל את בריאותו החולה, הוא לא הרופא  אלא החולה עצמו.

 

למזלי, יש לי את הכישורים והיכולת לחפש ולקרוא מאמר מדעי, לחפש דיעות של חולים/ות באינטרנט או בספריה, או במוקדי הידע האחרים, להתייעץ עם רופאים טובים, לנסות שיטות אחרות ועוד.

 

לצערי הרב מאד – לא לכולם ניתנה הזכות הזו, ורבים האנשים שלא יודעים מה לחפש, איך לחפש, ואיך לקבל החלטות.

 

ממש בימים אלה עברו 5 שנים לגילוי. הבראתי, למדתי.

תמיד שמחתי לעזור למי שצריכה מידע בנושא. ואני שמחה לעשות את זה – גם היום.

14 תגובות to “מה הורג אותנו?”

  1. גיא Says:

    תראי, אצל אנשים מסוימים זה עובד, אצל אחרים לא.
    גם אני הייתי קורבן של מטפלים שנתנו לי אבחנות שגויות, ושהוצאתי אצל עשרות אלפי שקלים לפני שהבנתי שזה לא עוזר לי.
    הגעתי לרופאים עם תואר ובלעדיו, ניסיתי דיקורים, פיזיו, ומה לא – ואני חי היום בעיקר על משככי כאבים, כי לאף אחד אחר אין פתרון אחר למחלה הארורה שאני סוחב בשנתיים ומשהו האחרונות.
    זה לא אומר שאני מפסיק לנסות, רק אומר שאני מנסה לברור אותם הרבה יותר בקפידה היום.
    האמון שלי בכל מערכת הבריאות בארץ, בין אם קונבנציונלאית או אלטרנטיבית, נפל פלאים, וספק אם הוא יחזור להיות מה שהוא אי פעם. אני נכוויתי מכל סוג טיפול שקיים פחות או יותר. גם הרופאים ה"רגילים" טועים, ולאחרונה גיליתי אפילו שדי הרבה.

  2. benziv Says:

    חבל. חבל שאתה סובל.

    וכן, גם הרופאים טועים מאד.

    למשל, הרבה מאד חולים נפטרים מתרופות שנותנים להם הרופאים, מתופעות הלוואי שלהן ומההשפעות שלהן זו על זו.

    אין ברירה, אתה ואני עושים כנראה את הדבר הנכון: מבררים בקפידה, בוחנים, משוים.

    לצערי, מחברים בחו"ל, ומחברה שביתה התרפאה בחו"ל (ונפטרה) – הטעויות הן בכל מקום. גם אצל הרופאים שמחוץ לישראל.

    ושתבריא!!!, במהרה בימינו!

  3. גבי דרורי Says:

    אין מערכת אנושית שחפה מטעויות-לזה כולנו מסכימים.
    ולכן החולה הופך,לעיתים בעזרת בני המשפחה והסבתות,לאחראי.
    הרופא מצטייד בביטוח.
    למטפלים למיניהם אין ביטוח כי אין להם הסמכות חוקיות.
    לכן לא הבנתי דבר אחד,איך ,למי שאמונה על לימוד מטעויות,
    יש היגד:"אני בעד שילוב ,נבון וחכם"?

  4. אפוקליפסה Says:

    לפני שנתיים בערך אובחנתי כחולת לוקמיה ,קיבלתי טיפול קו ראשון הכי "טוב " לסוג זה של שניתן לסרטן היה מזעזע רזיתי 14 ק"ג תופעות לוואי נוראיות ואז……………. כעבור 6 חדשים אמרו לי …………… סליחה טעינו אין לך לוקמיה . עד עכשיון אני מנסה לשקם את עמצי מהטראומה הזו

  5. benziv Says:

    אפוקליפסה!

    וואו, סיפור נוראי.
    מקווה שהגשת תביעה. שהביטוח ישלם. מגיע לך לגמרי.
    גם סבל, גם לחינם. נורא. נורא.

    וגם טוב שאמרו שאין לך לוקמיה, אני יכולה לתאר לעצמי מין מצב ששומרים אותך על אש קטנה ואומרים: "נרפאת". נורא.

    כבר למדתי שכדאי לקבל second opinion גם עבור ביופסיה. לא הייתי חושבת על זה. אבל הבנתי שטעויות יכולות להתרחש לאורך כל "פס הייצור", כולל באבחנה הפתולוגית שזה כנראה המקרה שלך.

    לא שמעתי על המקרה שלך בשום מקום. אני מבינה שהסודיות חשובה לך. לי לא היה אכפת להיחשף. האמת שלא ידעתי אם וכמה אחיה, וחשבתי שבחשיפה שלי אני מביאה גם מזור לאחרים. בעקבות הכתבה שהייתה עלי, ובעקבות כתבות נוספות, נוצר לחץ להכליל את התרופה בסל.

    ובאשר לך, גבי!
    האמת ניתנה להיאמר, היתה לי גם הזדמנות שבה הרפואה הקונבנציונאלית לא נתנה מענה טוב ("קחי כדורים"), ובעצם לא נתנה מענה בכלל. הגעתי אל מישהי, וקיבלתי את מה שהייתי צריכה. נעזרתי מאד.

    לכן – אני בעד שילוב.
    רק של אנשי מקצוע ממויינים, כמו שקיים למשל היום בבילינסון, ואו באיכילוב. אולי בעוד מקומות.

    ממילא זה העתיד.

    אז כן, אני בעד שילוב.
    וכמובן בעד חינוך טוב יותר לבריאות, כדי שאנשים יוכלו לקחת אחריות לחייהם.

  6. אפוקליפסה Says:

    אני מאחלת חיים טובים ובריאים לכל האנשים בעולם , אם רק הייתי חושבת על חוות דעת נוספת אז החיים שלי היו ניראים אחרת הייתי בתוך מערבולת של רגשות החיים היו ניראים אחרת לגמרי. הרופא שטיפל בי אז היה ניראה לי כמו המושיע " "המלאך שלי" האמנתי בו . סוג של אלוהים פרטי שלי היום אני יודעת שאני לא יכולה לסמוך על אף אחד ואני לא אתן לאף אחד לגעת בי החיים שלי התבלגנו לגמרי אני שבר כלי מהלך נכון שמזל ג ד ו ל שאין לי לוקמיה אבל הנפש החזקה שהיתה לי והביטחון שלי בבני אדם התפוגג מקווה לחיים טובים ובריאים יותר לכל האנשים בעולם .

  7. benziv Says:

    א-מ-ן! שהיה בריאות טובה!
    עכשיו אנחנו מתקרבים לראש השנה, ובהחלט – מברכת אותך בכל טב!!! ושתצאי מהמערבולת.

  8. יהודית Says:

    המחלות מביאות אותנו למקום חדש שבו היכולת להתמודד בכלים שיש לנו – לא תמיד מספיקה. זה לא שהכלים לא טובים. זה רק שהחלק הרגשי פתאום תופס ממדים גדולים מאד והוא נעשה דומיננטי.
    ואז הכל מתבלבל.
    אני רואה מה גילויים של 'מחלה' עושים לאנשים מסביבי. הטלטלות הן גדולות. הכל מתערער. במיוד שיקול הדעת. במקרים כאלה יש נטיה להאמין לרופאים, לשכוח את כללי הזהירות של חוות דעת שניה, להאמין לכל נטורופת ואניטפאט…
    בכלל לא ברור לי איך אני אגיב אם יום אחר אהיה במצב כזה.

  9. benziv Says:

    למה שתהיי במצב הזה?
    יש כאלה (באמת!) שעוברים חיים שלמים בלי טלטלות רפואיות.

  10. יהודית Says:

    סוג של תרגיל שאני עושה בראש
    אני מנסה לדמיין את עצמי במצבים כאלה. זה מצב של לחץ גדול מאד. אני חושבת איך אגיב, איך אתנהג..

  11. ik_5 Says:

    הבעיה ברפואה "מערבית" היא שאם כואב לך האצבע, אז מטפלים לך בכל מה ש"ידוע" שיגרום לכאב האצבע. הבעיה היא שהרבה פעמים מתגלה שכאב האצבע היה רק סיפטום למשהו יותר חמור שהסיכוי שהיה לך אותו כל כך קלוש, שלא בדקו אפילו אם יש לך אותו.

    הבעיה ברפואה אלטרנטיבית היא שמאוד פשוט לקבל הכשרה (קורסים וסדנאות) ומאוד קשה באמת לדעת דברים ולקבל ניסיון. אני מאוד מאמין באיזון של דברים.
    הרבה פעמים הרפואה המערבית גורמת לך לצאת עוד יותר מאיזון בשם ה"מדע", ואז הבעיות נהיות יותר גרועות, ותמיד מסבירים לך שזה רק התהליך.
    הרבה פעמים יש טיפולים שלא מספקים לחולה ברפואה "מערבית" כי זה נראה לא רציני, למרות שהטיפול הזה באמת ישנה משהו, אבל את לדוגמא לא מצליחה לקבל את זה.
    דוגמא לכך היא טיפול ברימות בשביל לטפל בפצעים פתוחים. ידוע שרימות אוכלים רק בשר נגוע, ומשאירים בשר תקין, מה שאומר שהן יגרמו לגוף שלך להשתקם טוב יותר. אבל בגלל שרוב האנשים לא מסוגלים לקבל את זה, הם עושים טיפולים בלייזר וניתוחים ועוד מליון דברים, שמכניסים את הגוף לטראומה גדולה יותר, או אפילו נזק במקום אחר (כדוגמת הסמים שאנחנו לוקחים כאשר כואב הראש וכו', אשר עוזרים במקום אחד ופוגעים במקום אחר).
    אני לא חסיד של רפואה אלטרנטיבית, אני רק חושב שאנחנו כל כך רוצים להיות בריאים, שאנחנו מתעלמים מכל הבעיות בתעשיית הרפואה שיש לנו. ולצערי גם זה תעשייה לכל דבר ועניין.

  12. benziv Says:

    יש הרבה בעיות, ומה שצריך כנראה היא תערבות של: מזל למצוא את המטפלים הנכונים, בזמן הנכון, קצת כסף, מוטיבציה ומזל של מצליחנים.

  13. שוב אפוקליפסה Says:

    מה אני אמורה לעשות כשאיו רופא שמוכן להודות שהיתה רשלנות במקרה שלי ?

  14. benziv Says:

    תפני לגופים חשובים כגון: אמון הציבור, צבי (זכויות חולים), אדווה, המועצה לצרכנות, האומבודסמן בביה"ח, משרד הבריאות, וכו'.

להשאיר תגובה

