סודאנים חרישיים ומפגש תרבויות באילת

הם חרישיים, רציניים, לא מחייכים. אף אחד מהם לא מחייך. אף פעם. וכי למה שיחייך? אני חושבת על מה שהשאירו הפליטים האלה מאחור: קרעים של משפחה, אם בכלל נשאר להם מישהו, סבל פיזי, אובדן של אמון בבני אדם ומי יודע מה עוד. וכאן, ממש עכשיו יש עבודה פשוטה, ללא שפה, בתוך השקט של עצמם, כזו שעוזרת להם להישרד ולשמור על כבודם כאנשים. מינימום.

הם יפהפיים, גופם גמיש, גבוהים מאד בדרך כלל. יש ביניהם צעירים מאד, כבני 17, הייתי אומרת, ויש בני ארבעים או עד 40. כולם בעלי גזרה דקה מאד. אני מתבוננת בצורת ההליכה: אחרת. משהו קפיצי, נוגע ברצפה ומתרומם מהר, ברכיים כפופות קמעה, ברכות, לא נעולות, ממש כמו שלימדו אותי בשיעורי הצ'י קונג שלי. 'הליכה של מדבר', אני אומרת לעצמי. ובמדבר הנוכחי הם לא מיישירים מבט, חוץ מהצעיר הזה שראיתי את מבטו עוקב אחרי אישה צעירה ונאה.

המלצרית בקפה הילל אומרת לי שאלה שמשתפשפים בעבודה במלונות, מתפזרים אחר כך במקומות שונים בעיר:

– גם לנו יש סודני, 

– וכולם עובדים חוקי, נכון?

– כן, אם את מתענינת, תוכלי למצוא אותם בקלאב הוטל, שם כל העובדים סודאנים,

– אני רואה רק גברים, גם נשים עובדות?

– כן, בקלאב הוטל כל החדרניות סודאניות, תקפצי לכח אדם שלהם, הם בטח יוכלו לענות לך על כל השאלות שלך.

– מסכנים, מה שעברו הפליטים האלה, נכון?

– כן.

–  תודה, תודה.

 

אילת עיר הגבול, יש בה הכל. בטיול הבוקר שלי אני רואה אנשים ממקומות שונים. הנה, זוג הולך על החוף, היא נראית מהמזרח הרחוק, הוא נראה דרום אמריקאי, הם מדברים עברית שבורה, זה מה שיש ביניהם. לבושים בבגדי אחד המלונות שבהם הם עובדים. הם לא היחידים. לא יודעת לדבר במספרים, אבל נראה לי ששליש מהמתגוררים כאן, לא ילידי המקום או הארץ.

אני חושבת לעצמי שאם יתחשק לי, אוכל לרדת לכאן, לקיים איזה מחקר קטן, אולי לכתוב משהו. ואולי – עבודת הסיום של הסטודנטים שלי צריכה להתרחש כאן, באחד המלונות של אילת.

מי שמחפש ארגון רב לאומי ותרבותי בבעלות ישראלית, ימצא את זה כאן. מעניין הידע שהם צברו כאן, עובדים ומנהלים כאחד.

אבל לא שמעתי שמחפשים כאן שמהו כזה.

להשאיר תגובה

