הרהורים על אתגרי החגים

היום: בוקר קריר ביסוד המעלה, ונדמה לי שהחתולה מתגרדת לה בדלת. עוד מעט יתעוררו כל בני המשפחה. בינתיים אני יכולה להתפנות לבלוג.

החגים מביאים איתם אתגרים משפחתיים מגוונים. השנה ניצלתי אותם כדי לפגוש את אחי וגיסתי, את האחים של בן זוגי, את הילדים כולם. אבל היום אנחנו כאן בהזמנת ענבל בת השלוש וחצי, שאיתה נחגוג היום בסוכה שבגן.

וזה מביא אותי שוב לפעם, לפני שנים, היה אבי מקים סוכה והתכנסנו שם. אימא הייתה מכינה את מאכלי החג כפי שייבאה אותם מהבית. אחד התבשילים היה של כרוב מתוק. עכשיו, בהיעדר מנהגי דת, לפחות במשפחה שלי, נושאים את התרבות בתי הספר והגנים. האתגרים החברתיים ומשפחתיים של שימור המסורת עוברים אל המורים, ויש לקוות שמשהו מזה יעבור גם לדור הבא.

מהמקום שאני נמצאת בו, אני זוכרת את הורי, ורואה את הדור שלי, של בנותי ושל נכדי, אני רואה בעוצמה רבה את השינוי התרבותי והערכי. הערכים שגדלתי עליהם, הטקסים, וסוכני התרבות משתנים . שום שיעור בסוציולוגיה או אנתרופולוגיה לא מצליח להשתוות לרמת ההפנמה של המציאות היומיומית המושגת בהתנסות הזו. אולי בגלל זה היו דורות (ויש עדיין חברות) שדיברו על חוכמת הזקנים. יש משהו שהפרספקטיבה הזו נותנת, שאי אפשר לרכוש באופנים אחרים.

וכך, אני משייטת לי בין הרצון לנפוש, לחגוג, לחזק ולשמר קשרים משפחתיים, לקיים מנהגים שקושרים לתרבות. וסתם כך ליהנות.

וכבר אפשר לראות את הסוף של סדרת החגים הפעם, וכבר להתחיל להתגעגע לסדרה הבאה שתבוא עם כל אתגריה היא.

2 תגובות to “הרהורים על אתגרי החגים”

  1. גבי דרורי Says:

    נגעת בשרשרת שהתחילה בבני ברק עם סוכה שהסבא היה ישן בה,
    לסוכות שהיינו מביאים סכך עבורן וגם קיר או שניים
    מקני הסוף שצמחו פרא על גדות הירקון.
    כפרחחים בני 10 + עברנו גם שלב שהיינו סוחבים סכך מכל מיני מקומות
    ואין סוף לרשימה וגם איך הכול משתנה.
    שנה שעברה עוד בנינו לנכד סוכה בחצר השנה הוא אפילו לא התעניין בנושא.
    מעניין אם הנכד הקטן – כיום בן שנתיים,יתעניין בשנה הבאה .
    זה שוב דור חדש.

  2. benziv Says:

    אבל כדאי שתמשיך לבנות…
    חזרנו והסוכה של הגן הייתה חמודה, ובעיקר היו חמודים הילדים וגם הצוות בגן, שכל כך ניסה לשאול שאלות ולהראות מה הקטנים יודעים על סוכות.
    חג נחמד.

    ואני בטוחה שהנכד שלך – יזכור.

להשאיר תגובה

