על אי מקצועיות המנחה

מנחה קבוצות – הוא תפקיד אחראי. מי שלוקח/ת על עצמו/ה את התפקיד, צריך /ה להיות בעל/ת מומחיות לא רק בתוכן הנלמד, אלא גם בתהליך. כלומר, ההבנה של איך קבוצה לומדת, איך אנשים משתנים, מה עושים במפגש עם התנגדות, איך מונעים התנגדות להתנגדות – הם חלק  מהמיומנויות הנדרשות ממנחה.

והיום, כשכולם רוצים לעשות הכל בקצר, ובמהיר, ובאתמול, ובבערך, ובסמוך – אני מוצאת את עצמי, בין המצרים.

יצא לי להשתתף לאחרונה בקבוצה כמשתתפת, חשבתי שאלמד משהו חדש. ואכן, אני לומדת תוכן, אבל התהליך גורם לי ממש כאב, ממש כאב פיזי, ויותר מהתהליך – אני סובלת מרמת הנחיה נמוכה. אי אפשר להיות מנחה קבוצות בלי הבנה עמוקה של תהליכי השיני וההשתנות בקבוצה. אי אפשר. וההוכחה ניצבת לנגד עיני. מי שמקצר תהליכים – סופו שהוא זורע רוח וקוצר סופה.

8 תגובות to “על אי מקצועיות המנחה”

  1. יהודית Says:

    לא נעים אבל גם זו למידה…
    אין קיצורי דרך.
    מה שאת מקצרת במקום אחד, יצוץ במקום אחר…

  2. benziv Says:

    זו למידה מעצבנת, מהסוג שאני שואלת את עצמי – למה נכנסתי לרדידות הזו?

  3. גבי Says:

    אתי, גם פה "אלו החיים "
    וניתקלתי עכשיו בקבוצה שמחציתה , חוייבה !!! אחרי אבחון במכון
    להשתתף, כתנאי להמשך ההסמכה , בקורס ביחסי אנוש .
    תארי לך איך זה השפיעה על החוזה וציפיות הקבוצה עד שעליתי על זה.

  4. benziv Says:

    בוודאי שהשפיע. הכל משפיע. אתה מתאר מנחה מקצועי, שכן מבין.
    הבעיה שלי הייתה שנכנסתי לקבוצה שבה המנחה מבינה, אבל ממש לא מספיק.

    שמחה שחזרת לשוטט כאן!

  5. יהודית Says:

    אני מניחה שלך, מהצד, זה לא היה פשוט להיות בסיטואציה הזו.
    אבל המרגע שנכנסת לקבוצה – את שם, לטוב ולרע…
    ואני הייתי מנצלת את הזמן לקצת התבוננות מהצד
    (בטוח עשית את זה בלי שאציע לך)
    מהצד רואים המון דברים מעניינים..

  6. benziv Says:

    זה מה שעשיתי, אבל זה קשה מידי…

  7. ענבר שריפט כהן Says:

    הי אתי,
    כיום לאור ניסיון לא רב אך גם לא מועט בקבוצות אני מבינה שאם מרגישים משהו – קיימת נגיעה ונגיעה היא למידה לפעמים ברמת הרגש ואולי בעתיד לרמה קוגניטיבית. עם זאת אני בדילמה לגבי המנחה – מצד אחד אני מרגישה וחושבת שזה הכרחי שהוא יבין בתוכן ובתהליך וידע להשתמש בהם נכון, אך לאחרונה אני נפגשת בהנחיות שונות הן בקבוצה והן של מטפלים והתחושות "הם לא פוגעים" ומהמקום שלא פוגעים אני מצליחה לגעת במקומות הנכונים. אני תוהה האם זו אסטרטגייה – ליצור כאוס? ליצור את ההפך? האם אני לבד בתחושה שהם לא פוגעים? ולבסוף מההבנה שאני לומדת – אני שואלת את עצמי – האם הם באמת לא מקצועיים? אני מבולבלת ומכאן יוצא תוצר לא רע…

  8. benziv Says:

    היי ענבר!
    שמחה לגלות אותך על המסך.
    יש קבוצות שבהם יצירת כאוס היא חלק ממה שהמנחה רוצה (למשל אם אחת המטרות היא ללמוד על כאוס), אבל צריך מיומנויות גם לזה, ואם המנחה לא מקצועי/ת, או מיומן/ת… זה טוב למנחה, כי זו עוד התנסות, אבל לא תמיד טוב לקבוצה.

    מה שחשוב בעיני הוא מודעות. אם המנחה ניחן/ה במודעות ואם הוא/היא יודעים לעשות בזה שימוש – אפשר לגבור כמעט על כל תקלה. כמובן שחשובה מאד היכולת להיות אוטנטי/ת, להקשיב לעצמי.

    ובסוף – לעיתים, בתוך קבוצה – יכול לצאת תוצר לגמרי לא רע. לא הכל על המנחה. מזל.

להשאיר תגובה

