שבועת היפוקרטס בעידן השיווק

"דו"ח חדש של משרד הבריאות מצביע על קשר בין חברות התרופות לאיגודים מקצועיים של רופאים, שהמליצו על הכנסת תרופות לסל הבריאות, ולארגוני חולים, שקראו להכנסת תרופות לסל, בין היתר באמצעות הפגנות מחוץ לישיבות ועדת הסל. הדו"ח מפרט את מספר התרומות שהעבירו חברות התרופות לגופים רפואיים בישראל במחצית הראשונה של 2009, מבלי לציין את סכום הכסף שהועבר בכל תרומה. זהו הדו"ח השני מסוג זה שמוציא משרד הבריאות. בראש רשימת החברות שתרמו למספר הגופים הגבוה ביותר: חברת התרופות יאנסן סילאג, שתרמה בחמשת החודשים האחרונים ל-46 גופים במערכת הבריאות; אסטרה זנקה, שתרמה ל-42 גופים; ניאופארם, שתרמה ל-40 גופים, וחברות רוש ומעבדות רפא שתרמו ל-38 גופים כל אחת".

זה מה שפורסם בהארץ היום.

והיפוקרטס, מה הוא היה אומר? לא יודעת. אולי השבועה הייתה מחוירה. שיווק אגרסיבי של חברות התרופות הוא עניין ידוע, מוכר ואפילו מקובל. בעידן של שיווק אגרסיבי מצד אחד והיעדר משאבים מן הצד השני, שבועת היפוקרטס מתחילה להחוויר.

בימים ההם שלפני הספירה, כשהיפוקרטס הזקן שנחשב לאבי הרפואה המערבית, חי לו, לא הייתה טכנולוגיה כזו, ולא היו כל כך הרבה תרופות, לא היו שינויים מהירים, ולא הייתה תקשורת מהירה כל כך. אנשים חיו פחות, והרופאים עבדו אחרת. בשבועה התחייב הרופא לנסות להציל חיים, לא לגרום נזק לחולה, לנהוג בטוהר מידות ולשמור על סודיות רפואית.

העולם השתנה, לענייני האתיקה צריך להוסיף עכשיו סעיפים וסעיפי משנה. סעיפים שקשורים למותר ולאסור ביחס לשיווק ולחברות שמשווקות תרופות וטכנולוגיה – הוא הכרח.

אני רוצה לקוות שאף אחת מהתרופות שקיבלתי, לא ניתנה לי תוך שיקולים מסחריים וזרים. והאמת שדי קשה לי להאמין שהכל היה נקי. איפה שהוא מתגנבת לליבי התחושה שגם אני בלעתי כמה דברים מיותרים ו/או אחרים ממה שהייתי באמת צריכה. ולגבי הסל, הייתי צריכה להיאבק. והאם לא היו גם בו שיקולים זרים?

מה שבטוח שהאמונה ברופאים – לא מה שהייתה. ויש לזה סיבות. מה היה היפוקרטס  אומר? לא יודעת. ואולי השבועה הייתה מאדימה.

5 תגובות to “שבועת היפוקרטס בעידן השיווק”

  1. גבי Says:

    בלעת גם בלעת כמה דברים מיותרים . הרופאים גם הם בסה"כ בני אדם כמו כולם
    ניתנים לפיתוי – יותר בקושי או יותר בקלות.

  2. אתי בן זיו Says:

    והשאלה אם בלעתי בכלל את הדברים הכי נכונים?
    בהיותם בני אדם הם חשופים ומוערכים הרבה פחות מפעם, שאז חשבו שהם חצי אלהים, שיש להם לכולם יעוד מהחשובים, ושהאתיקה והשבועה מעל לכל…

  3. שבועת היפוקרטס בעידן השיווק « שיווק זורם Says:

    […] לכתבה […]

  4. שוקי כץ Says:

    אמא שלי קיבלה תרופה מסויימת בבית החולים שהחליפה שתי תרופות אחרות שניתנו לה….ליריקה – להשקטת כאבים וציפרלקס למצב רוח טוב…טרה לה לה העולם נפלא – בעיקר לבני 88 בבתי חולים. בקיצור אחרי חודשיים של קבלת התרופה בבית החולים, חזרנו הביתה שמחים וטובי לב עם הנחייה של בית החולים להמשך נטילת התרופה האחת החדשה …לכל החיים. הסתבר לנו כאן כי התרופה מצריכה אישור של פסיכוגריאטר מחוזי. אחרת, ניתן לקנותה בכל בית מרקחת – כולל קופ"ח בעלות של 450 שח לחודש – שני כדורים ביום. הפסיכוגריאטר המחוזי משום מה לא מוצא בכל פעם את הניירות או את הפנייה או את סיפור המחלה מבית החולים ואנחנו משלמים 15 שח ביום – כמו שני שלגונים משובחים , על שני כדורים פצפונים – בצבע תכלת לבן….נשבע לכם. וזה בנוסף כמובן לכל שאר התרופות ותוספי המזון שהיא נוטלת….לא פלא שכל כך הרבה אנשים נזקקים לציפרלקס רק בשביל להתחיל את היום..

  5. אתי בן זיו Says:

    כאן אתה מוסיף עוד נדבך: תעשיית התרופות גם היא דורשת את ליטרת הבשר שלה. לפני זמן היו כמה בתי מרקחת שמכרו לחולי סרטן תרופות בלי מע"מ.

    והרופאים שפגשת, שצריכים להיות גם אדמיניסטרטורים טובים, או צריכים אחות שהיא אדמיניסטרטורית טובה לידם, והם לא כאלה וגם את האחיות הרחמניות קיצצו מזמן…

    ועוד דבר שאולי יכול לעזור: באילת אפשר לקנות בלי מע"מ. אם יש מישהו שיכול לקנות עבורך את התרופות, הרי ותשלם קצת פחות עד שהרופאים יתמצאו בניירות שלהם.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: