עבודות של מהגרים – טיוטא להמשך חשיבה

עבודות של מהגרים הן כמעט תמיד בשכר נמוך, במקום הרבה פחות טוב משהיה להם קודם. אלא אם כן המהגר הוא מה שאני קוראת "מהגר דה לוקס". מהגר כזה, הוא אחד שהמדינה אליה היגר הזמינה אותו (רופאים או בעלי מקצוע שהמדינה מחזרת אחריהם. אינשטיין למשל, חוזר עד כדי שהוצעה לו המשרה הכי רמה, של נשיא המדינה ), או שיש לו שם קהל יעד שמחכה לו (למשל, קורט לוין היגר, אבל הייתה לו קהילה גדולה של יהודים שכבר חיכתה לו, כולם אנשי מקצוע, כולם יודעים מה הוא שווה), או שהוא איש מבוסס מאד שהחליט שבגלל אידיולוגיה או.. תשלום מיסים – שווה לו להגר.

שאר המהגרים עושים את דרכם עקב אחרי אגודל בסולמות שהחברה הקולטת מציבה בפניהם:

הסולם החברתי, הסולם המקצועי, הסולם התעסוקתי ועוד.

ייתכן שהסולם התעסוקתי הוא הקשה מכל. אבל לא בטוח. במקום הזה הם בדרך כלל עושים את העבודות שאחרים לא רוצים. כניסה למרכול יכולה להוכיח את זה. לאחרונה הציגו בפני סטודנטים תמונת מצב מענינת: במקום שבו הם עורכים קניות, בקצביה שם – כולם יוצאי אתיופיה, בקופות יוצאות רוסיה. כלומר, גם חלוקה לפי ג'נדר וגם חלוקה לפי ארץ מוצא. ואולי העבודה הקשה שהם עושים היא מעין מבחן: תעמדו בזה? תישברו? ואולי נח לנו למיין אנשים ב"גושים"? ואולי (אם כי קשה לי להאמין) – הכל מקרי?

 הרבה כבוד יש לי למהגרים. הם יודעים משהו על נדודים שאני לא יודעת ולא אדע (למרות שגם אני בת של מהגרים..), הם לומדים על אופיו של האדם באשר הוא. לא חשוב אם קוראים להם עולים או זרים. מהגרים הם תמיד מהגרים. יש לי כבוד למהגרים. הורי היו מהגרים, אחרים במשפחתי היגרו (חלקם חזרו), וייתכן, שבמצב הנוכחי – יהיו מהגרים נוספים.

כואב, אבל מלמד. אני לא רוצה להגר.

2 תגובות to “עבודות של מהגרים – טיוטא להמשך חשיבה”

  1. efyska Says:

    שמתי לב, שמעמד ה"זרה" מעניק לי את החרות להתנהג באופן שלא קשור למנהגים המקומיים. ה"ילדים", מבינים שישנו פער תרבותי וסולחים, לכאורה, על התנהגות שיוצאת מגדר הרגיל והמקובל. עם זאת, אני מסכימה איתך, שתהליך ההגירה, הזרות, מפתח אצלי הרבה מאוד רגישויות לסביבה ולאופיים של הסובבים אותי. למרות הקשיים, אני חייבת לציין שזה מרתק בעיני.

  2. benziv Says:

    הזוית שאת מוסיפה מעניינת מאד, במיוחד עניין ה"חרות להתנהג" והסלחנות.

    עפ"י דברי מורי, בקליבלנד ובקייפ קוד, יועצים ארגוניים הם פעמים רבות מהגרים או בני מהגרים, או אנשים שיודעים להיות שוליים ולחיות בין תרבויות וחברות. זה בודאי נכון במקרה שלי, שאני לא ילידת הארץ, ויכולתי לראות את הורי מהגרים וחיים בין תרבויות.

    חלק גדול מהחוכמה שלהם הושג כך.

    ברור שזה מעניין, מרתק, מרחיב אופקים.

להשאיר תגובה

