מה שאסתר, שלחה לי על פרלמן, הכנר

בוקר. אני עוברת על הדואר שהגיע ומוצאת מייל של חברתי אסתר, ובו הסיפור הזה. התרגשתי. החלטתי שזה מה שיהיה בבלוג היום. כל אחד והנצחונות שלו, הוספתי ואמרתי ללא קול.

והנה הקטע, בבקשה:

 מה שנשאר… ג'ק ריימר – האוסטון כרוניקל

 ב- 18 בנובמבר, 1995, עלה לבמה הכנר יצחק פרלמן לנגן קונצרט באולם "אברי פישר הול" במרכז לינקולין בניו יורק.

אם אי פעם הייתם בקונצרט של פרלמן, אז בוודאי אתם יודעים שלעלות לבמה זה הישג לא קטן בשבילו.

הוא חלה בפוליו כשהיה ילד ומאז יש לו התקן תמיכה וריסון בשתי הרגליים והוא הולך בעזרת זוג קביים.

לראות אותו והולך לאורך הבמה, צעד אחד בכל פעם, בכאב ובאיטיות- זהו מראה שלא ניתן לשכוח.

הוא הולך בכאב ועדיין באופן מלכותי ואצילי עד שהוא מגיע לכסא. ואז, הוא מתיישב באיטיות, מניח את הקביים על הרצפה, מתיר את התקן התמיכה מרגליו, מעביר רגל אחת לאחור ומושך רגל שנייה לפנים. ואז הוא מתכופף ולוקח את הכינור, שם אותו תחת סנטרו, מהנהן בראשו למנצח ומתחיל לנגן.

עד עכשיו, היה הקהל רגיל לטקס זה. הם ישבו בשקט בשעה שהוא עשה דרכו לאורך הבמה עד לכסא שלו. הם נשארו לשבת בדממה בזמן שהיה מתיר את ההתקן מרגליו. הם המתינו עד שהיה מוכן להתחיל לנגן.

אבל הפעם- משהו השתבש. ברגע שהוא החל לנגן את הצלילים הראשונים, השתחרר אחד ממיתרי הכינור.

יכולתם לשמוע את המיתר נקרע, זה נשמע כאילו נורתה ירייה באולם. לא יכולתם לטעות במשמעות של הצליל הזה וגם לא יכולתם לטעות במה שהיה עליו לעשות.

האנשים שהיו שם באותו הערב חשבו לעצמם: "הנחנו שהוא יצטרך לקום, לשים שוב את התקן התמיכה, לקחת את הקביים ולרדת מהבמה על מנת למצוא כינור אחר או למצוא מיתר אחר לכינור שלו".

אבל הוא לא עשה כך. במקום זאת, הוא חכה רגע, עצם את עיניו ואז סימן למנצח להתחיל שוב!

התזמורת התחילה לנגן ויצחק ניגן מהיכן שהפסיק והוא ניגן בכזאת התלהבות, בכזאת עוצמה ובכזה טוהר כפי שמעולם לא שמע הקהל קודם לכן.

כמובן שכל אחד יודע שזה בלתי אפשרי לנגן סימפוניה עם שלושה מיתרים- אני יודע זאת, אתם יודעים זאת, אבל באותו הערב, יצחק פרלמן סרב לדעת זאת.

יכולתם לראות אותו מתכוונן, משתנה, מרכיב מחדש את היצירה במוחו. ברגע זה, נשמע כאילו הוא מכוון שוב את המיתרים כדי להפיק מהם צלילים חדשים שלא ניתן היה להפיק מהם בעבר.

כאשר הוא סיים- הייתה דממה מדהימה באולם. ואז, קם הקהל על רגליו והריע. הייתה התפרצות יוצאת דופן של תשואות מכל פינה באודיטוריום.

כולנו נעמדנו על רגלינו, מריעים ומוחאים כפיים ועושים כל שביכולתנו להראות עד כמה אנחנו מעריכים את מה שהוא עשה.

הוא חייך , ניגב את אגלי הזיעה ממצחו והרים את קשת הכינור כדי להשתיק אותנו ואז אמר בקול שקט ומהורהר: "אתם יודעים, לפעמים זו משימתו של האמן למצוא כמה מוזיקה הוא יכול עדיין לייצר ממה שנשאר".

איזו אמירה חזקה זו הייתה. היא נשארה במוחי מאז ששמעתי אותה. ומי יודע? אולי זוהי דרך החיים לא רק של אמנים, אלא של כולנו.

ולכן, אולי המשימה שלנו בעולם הרעוע, המבלבל והמשתנה הזה שבו אנו חיים, היא לייצר מוזיקה בתחילה- עם כל מה שיש לנו, וכשזה הופך לבלתי אפשרי, אז לייצר מוזיקה ממה שנשאר לנו…

 

 

 

 

6 תגובות to “מה שאסתר, שלחה לי על פרלמן, הכנר”

  1. שוקי כץ Says:

    זה סיפור חזק ואמירה מדהימה. ולמרות שאני לא אמן – אנסה להמשיך ולייצר מוסיקה עם מה שנשאר לי – וכמה שנשאר….וואללה. נשמע טוב. שבוע טוב.

  2. benziv Says:

    נכון מאד.
    ממשיכים לעשות מוזיקה!

  3. יורם דובובסקי Says:

    כמה סימלי, שבועיים אחרי רצח רבין: המיתר שפקע, המוסיקה שצריך להמשיך, החיים…

  4. benziv Says:

    היי יורם!
    וואלה, כמה סימלי! מעניין שלא ראיתי בכלל את ההקשר.
    וזה עוד יותר מעניין כי זה גם התאריך של היומולדת שלי…
    תודה!

  5. חנן כהן Says:

    בדיקה מהירה מראה שהסיפור יפה אבל העובדות לא מאומתות.

    http://www.snopes.com/music/artists/perlman.asp

    סיפור שמעניק השראה אולי לא חייב להיות גם אמיתי

  6. benziv Says:

    נכון. אתה צודק. סיפור שמעניק השראה לא חייב להיות נכון. אעביר את דבריך לאסתר ולעצמי. שאר האנשים שיכנסו בעתיד – יקראו כאן.
    לכל השאר – אלה שכבר קראו – יהיה הסיפור אמיתי. לאחרים, תהיה זו אגדה. אורבנית…

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: