תחרות על זמן כתיבה

הזמן הוא משאב מוגבל. אני כותבת ברצינות, מבצעת תחקירים לקראת הכתיבה ומגלה שיש לי פחות זמן לבלוג. בסך הכל, מה זה משנה? אני כותבת, נכון.

ובכן, זה משנה. אתמול הקדשתי את השבת הכתובה שלי לתרגום קורות החיים של פריץ פרלס, כפי שכתב אותן הוא עצמו (משעשע…). במקום להתחרות על הזמן – אני מחליטה לשתף… להלן חלק ממה שתרגמתי, בעיקר על שנותיו הראשונות של פריץ: 

1893, לידה בברלין. אם אוהבת, אמביציוזית, מעריצה של אומנות, שונאת את האב. האב שונא את האם, אוהב נשים, כבד ושמח. בציבור: שניהם חברותיים. מבלבל.

1903, ילד נבון בבי"ס יסודי, תמיד מצטיין בשיעורי הבית. נבחן לקראת לימודים בגימנסיה, חרדה מפני כשלון. מבלבל.

1910, הגימנסיה, מורים אכזריים, לא אוהבים. התבונה נעלמת, שונא את ביה"ס. קונפליקט סביב אוננות. לא יכול להימנע ממין אסור. הפסיכיאטר רושם תרגילי ספורט ותרופות (ברומיד, ניתן כדי לגרום אימפוטנציה). לא מאמין בו. העוזר לא עוזר. מבלבל.

1911, מגלה את העולם. מתאהב, שירה, פילוסופיה ובעיקר תאטרון. מקס ריינהרד, מייסד התאטרון המודרני מדריך באמצעות אוזניים: הקשב, הקשב, הקשב! תלת מימד. הבמה היא המציאות. הופך את העולם לבמה. מהי המציאות? מבלבל.

 1913, דודי,  הרמן שטאוב, עורך הדין הגדול ביותר בגרמניה. אבל אני שונא משפטים, לא רוצה לצעוד בעקבותיו. ללמוד פסיכולוגיה? נונסנס. אני מסכים. מבלבל. ויש את פרויד. עושה שכל. רואה את בעיית המין. כנראה שאלמד רפואה (ללא עניין מיוחד) שפותחת דלתות לפילוסופיה, פיזיולוגיה. החיים פחות מבלבלים. רואה את האפשרויות.

1914, העולם מתפוצץ. דסנסיטיזציה. החיים בחפירות היגון. הפחד לחיות והפחד למות. מבלבל.

 1918, ניצלתי, מעורב בפוליטיקת מחאה, מאד מבלבל.

1921, לא רוצה להתיישב. דוד רופא מגוחך, רוצה לרפא מחלה, באמצעות דיבור בלבד.
אבל נשמות מחכימות זקוקות להדרכה ( אני- אתה). פוגש את הפסיכיאטריה: תרופות,
אמצעים חשמליים, היפנוזה ושיחה. מבלבל.

 1922, מרגש ביותר, אנחנו, אנחנו! אני מרחיב את העולם שמחוץ למשפחה. אנחנו: בוהמיינים,
לרדת מהמסלול המוכה. שחקנים, ציירים, סופרים. ליצור עולם חדש. בהוהאוס, דאדאיזם ( תנועה שהתאכזבה מהכלים של היגיון וסיבתיות, כדרך לנהל את העולם, ולכן יש ללכת למקריות ולארעיות כדרך לתקן את העולם וברוא אותו ללא מלחמות) . מצאתי את הגורו: ס.  פרידלנדר, שכתב את "אדישות יצירתית". למצוא את נקודת האפס כמרכז שומדבר שנמתח לכיוון ההפוך של דברים. מבולבל פחות.

להשאיר תגובה

