אני מביא את אבא שלך מהקבר: מניפולציה כבדה

הנה, אני מתבוננת: הוא מביא אותו עד לקבר, ודורש ממנו להגיד שהיה מחבק את אבא שלו, שהוא אוהב אותו.

אלון גל מקצר את המהלכים ומשתמש במהלכים דרמטיים ובמילים קשות.

והטלויזיה סוחטת את הדמעות הכלואות.

ומקבלת את ליטרת הכאב, של האיש שזכרונו של אביו הוא מבית הטהרה. מת. לגמרי מת.

 

והילדים של בני הזוג?

הם יראו את התוכנית, וגם חבריהם לכיתה.

 

מה זה אם לא התעללות בקטינים?

איפה יצחק קדמן?

 

7 תגובות to “אני מביא את אבא שלך מהקבר: מניפולציה כבדה”

  1. Idan Bchor עידן בכור Says:

    אתי שלום,
    יש לי הרבה מה לומר בגנותו של אלון גל (ומעט מאד לזכותו, בהזדמנות אחרת)ואני מסכים איתך כי המניפולציה על הקבר היא אחת מהנמוכות שנראו על מרקעינו.

    אלא שבנושא הילדים איני מסכים איתך.
    בעבר פרסמתי בבלוג שלי שני פוסטים אשר עסקו במר גל ופועלו ( "גל עכור בשלולית הקואוצ'ינג המקומית" 8.12.07, "אלוהים מרחם על ילדי הגן, אלון גל ורשת עושים מהם כסף", 29.11.09).
    לאחר התכנית בנובמבר 2009 סייעתי לבת זוגי, שהיא פסיכולוגית התפתחותית, לכתוב פנייה חריפה לנציב התלונות של הרשות השנייה, בה פורטו עבירות החוק והאתיקה הרבות הקשורות בהופעת ילדים בתכנית (ע"ע "האמנה לזכויות הילד" ועוד). לשמחתנו עוררה פנייה זו הדים רבים, ונציב התלונות דאז, צבי רוזן, לקח את הנושא לטיפולו האישי והביא בסיכומו של דבר לאיסור הצגתם של ילדים בתכנית זו ודומותיה. "משפחה חורגת" ממשיכה להיות סדרה חסרת כל אתיקה מקצועית, אך לפחות הילדים עצמם אינם מופיעים בה, בודאי לא בסצינות "שליליות".

    אבל… לטעמי, כדאי לשמור על הז'רגון המקצועי ולהימנע מזילות של המושג "התעללות". הטענה כי צפייה בתכנית ע"י ילדי הזוג הינה "התעללות" הינה מוגזמת ומרחיקת לכת – שכן ניתן להחיל טענה זו על כל חשיפה תקשורתית (לרבות כתיבת בלוגים…) אשר עלולה לבייש יום אחד אותנו ואת הסובבים אותנו… האם בשל "טובת הילדים" נאסור על התקשורת לתת במה לאנסטסיה מיכאלי, אלי ישי, שרה נתניהו, שימי תבורי, אבי ביטר, ליהי גרינר ושאר הדומויות המבזות את עצמן על מרקעינו?

    ובאשר לשאלה איפה יצחק קדמן – אכן שאלה טובה, ללא קשר לתכנית זו או אחרת.

  2. benziv Says:

    קודם כל אני כל כך שמחה שנעשתה פעולה חשובה לבחינה של תוכנית טלויזיה מול האמנה לזכויות הילד. גם אני קראתי בה אתמול, במהלך הכתיבה שלי.

    ואני בכל זאת עומדת על דעתי – נזק נגרם לילדים שפני הוריהם מרוחים, ואלון גל מנצח עליהם, מכה ומחבק כרצונו.

    אולי לא ברמה של מה זאת התעללות מבחינת החוק, אבל בהחלט ברמת הנורמה.

  3. sharonlanda Says:

    אני מאוד מסכימה עם אתי. גם לעניין ההשפעה על הילדים אבל לא פחות, יש כאן ניצול של המבוגרים המשתתפים בתכנית. אלא, שאלו לפחות, עושים זאת מתוך בחירה.

    למיטב ידיעתי, אלון גל מעולם לא הוסמך כמאמן. ללא ספק הוא אדם עם כריזמה וכנראה קשרים וראש עסקי משובח ולכן הצליח להשיג במה וחשיפה עצומה ולהכתיר את עצמו (?) כ"מאמן של המדינה". אין לי ספק שישנו נזק אישי שנגרם למשתתפים בתכניות הללו שמטרתן היחידה היא להשיג את "הרגע", להביא את האדם למצב של שבירה כדי לייצר שוב ושוב את אותו רגע טלויזיוני שיוכל לשמש אח"כ כפרומו מפתה שיתורגם לכסף. הרבה כסף.
    יש גם נזקים משניים לציבור המאמנים המקצועיים (וכן, אני יודעת שיש הרבה קיקיוניים) שעושים את מלאכתם נאמנה ומלווים אנשים בתהליכי שינוי אמיתיים. אין לי ספק שהאסוציאציה הראשונה של הציבור הרחב למילה אימון או קואצ'ינג היא – אלון גל.
    אכן זילות של אנשים, זילות של מקצוע וראייה מאוד מאוד צרה שמטרתה היחידה, עשיית כסף.
    לפני כשנה, שודרה תכנית אחרת של אלון גל שלקחה את אותו המתכון והגישה גם אותו היישר לפה צמא הריאליטי של הציבור, כתבתי ביקורת, אתם מוזמנים לקרוא.
    http://sharonlanda.wordpress.com/2011/03/28/%D7%96%D7%94-%D7%91%D7%AA%D7%95%D7%9A-%D7%94%D7%97%D7%96%D7%99%D7%99%D7%94-%D7%90%D7%9C%D7%95%D7%9F-%D7%92%D7%9C-%D7%9B%D7%91%D7%A8-%D7%99%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%A1-%D7%9C%D7%A9%D7%9D-%D7%90%D7%AA/

  4. benziv Says:

    האמת היא שחלק מהמבוגרים רק כאילו בוחרים. הם נענים למניופלציה מתוך הבנה שהם במקום גרוע. הם רוצים להאמין שהמערכת המשומנת שמאחורי ההפקה – תעזור להם לצאת מהמצב, ושיש תשלום: ההופעה המצולמת. איזה סוג של הקרבה.
    אני מרגישה שבשם ה"אלטרואיזם", המופגן כאן, באים עוד כמה אל המעין.
    אני לא נוהגת לצפות, אלא אם כן מתקיים דיון בכיתה. בפעם האחרונה עסקנו באתיקה שמאחורי התוכנית, ובזה שאחד הסטודנטים שלי עובד ב"תות", שבבעלות אלון גל.
    עכשיו אני עוד יותר בטוחה שכל מה שאמרתי בכיתה – נכון.

  5. shukikatz Says:

    אני לא צופה בתכנית כי בכלל קשה לי עם ערוץ 2 וגדודי הקדימונים והפרסומות במעט התכניות השוות צפייה שם. לגבי אלון גל – לא רוצה להגיד מה אני חושב כי זה רק תורם לפרסום שלו. אבל היכן ההורים? היכן חוסר הבושה שלהם ועד היכן לוקח אותם הרצון להתפרסם? או שיש כאן איזה שרות נאצל לקהילה שלא ברור לי מהו? אני זוכר שרצו לעשות תכנית עלינו כמשפחה לערוץ 2 – עם מפיקה רצינית מאד והסכמנו עד שהובהר לנו שהילדים יהיו חלק מזה. זה השלב שהודנו להם בנימוס וירדנו מהעניין.
    אני קורא לאנשים עצמם, למצולמים, לא להיגרר לפיתויי ההפקות ולפיתוי להפוך לסלב ל 15 דקות תהילה מפוקפקת.

  6. Idan Bchor עידן בכור Says:

    כאמור, אני סבור כי אלון גל הוא דמות מעורערת ומסוכנת (כריזמה + תאוות בצע + חוסר גבולות הן מתכון קטלני). כל נושא "ההסמכות" בעולם הקואוצ'ינג המקומי היה ונשאר בדיחה גרועה.

    קטונתי מלהיות בעל סמכות כלשהי בענייני הורים-ילדים, אבל כדאי לזכור כי "אלוהים [ה-רגולטור האולטימטיבי…] מרחם על ילדי הגן, פחות מזה על ילדי בית הספר. ועל הגדולים לא ירחם עוד, ישאירם לבדם…" (יהודה עמיחי).
    הורים שמביישים / מבזים את ילדיהם היום או בעתיד ניתן למצוא היום בכל זירה אפשרית – בין אם זה בתכנית טלויזיה, בראיון "חושפני" בעיתוני סוף השבוע, בסטטוסים מביכים ותמונות מטופשות בפייסבוק, בתור לקופת חולים או סתם ברחוב…

    אני גם מסכים שיש בתכניות מסוג "משפחה חורגת" ניצול גס של אנשים שתמורת 5 שניות של תהילה (פלוס מתנה בשווי עשרות אלפי ש"ח לשיפוץ הפיצריה / קונדיטוריה…) מוכנים להירמס בפומבי. התכנית עצמה כבר מזמן אינה עוסקת בעניני "כלכלת המשפחה" כי אם במשחקי השפלה + המלכה בסגנון הזירה הרומית. הייתי שמח לו היו קם מישהו שיכול לעצור את זה, אך כדאי גם לזכור את גבולות "החופש האישי" – לטוב ולרע.

    אך כאמור, לטעמי כל זה אינו קשור למושג "התעללות בילדים", ובמידה מסויימת אף מקטין ומוזיל אותו. הבה נשמור אותו, במלוא עוצמתו, למקומות הנכונים.

  7. benziv Says:

    מוכרים תמונות של ילדים, גם, כי זה הרבה יותר מעניין, וגם אומרים להם מה להגיד: אני מוכן לעשות הכל. וזאת תמורת רגעי תהילה מרוחים בשמנת על הפנים, וגם שיפוצון…

    עידן – לא רוצה לשכנע אותך. בעניין התעללות. אבל מה שיבוא בבי"ס – לדעתי, לא יהיה פחות מזה..

להשאיר תגובה

