איך בונים סדנא מוצלחת?

 נתבקשתי להתייחס לנושא של בניית סדנא. להלן מה שבשעת בוקר זו, מוחי יכול לעלות וזו כמובן רק התחלה:

1. מכירים את האוכלוסיה אם אפשר (מי היא (מנהלים? עובדים? סטודנטים?)? מה היא אוהבת? במה היא מתענינת? מה על סדר היום שלה? מה היא יודעת? מה היא רוצה לדעת? מה כדאי שתדע? איך היא אוהבת? וכו').

2. אם לא מכירים את הקבוצה – אפשר לדגום ולדבר עם כמה אנשים לפני ההתחלה.

3. אם אי אפשר לדגום, מתחילים את העבודה בלי הכרות מוקדמת. מפנטזים.

4. אם הנושא פתוח – הולכים על מה שיודעים הכי טוב, על המומחיות. אם הנושא סגור/מוזמן – מתחילים את הלמידה.

5. נניח שהנושא הוא: 'הצלחה- איך מצליחים יותר'?

6. מסע בתוך עצמי: קודם כל מתיישבים וחושבים על ההתנסויות שלי שהביאו לי הצלחה, שגרמו לי להצליח יותר. אין כמו התנסות אישית, לא לדלג על החלק הזה. מה היה בהן? איך הן קרו לי? מה היו הרגשות שליוו אותי לפני? אחרי? לכמה זמן? האם יש לי איזה מסקנות? האם יש הבדל בין התנסויות מוצלחות כאלה ואחרות? ו- כל השאלות האחרות שאפשר לשאול. וכמובן גם ביחס לסדנא: מה זה  בשבילי: סדנא מוצלחת? מה אומר סבב התגובות בסוף (כן, כן, לפנטז את הסבב בסוף).

7. לומדים גם מחוץ לעצמי: מספרים שעוסקים בנושא, מהארגון שאני עומדת להעביר בו את הסדנא, ועוד. מחפשים תשובות לשאלות הנ"ל אבל לא רק.

8. מסע בארץ המנוגדת: כדאי גם לחשוב על הקוטב השני: הכישלון. מה מאפיין אותו? מתי הוא מופיע? מה התחושות? האם אפשר למנוע אותו? מה יקרה לי אם אכשל? וכו'.

9. ומה ההבדל בין הצלחה לכישלון? האם היו מקרים שחשבתי שאני נכשלת והצלחתי? ההיפך? האם היו מצבים בקבוצה שהיו לכישלון והפכו להצלחה? האם הכישלון מכין להצלחה או ההיפך?

10. רושמים כל הזמן: מחשבות, הערות, תובנות ועוד. מתחילים לבנות טיוטא של סדנא. מניחים לה, ממש כמו בעוגת שמרים – לתפוח.

המשך – יבוא מחר.

 

 

13 תגובות to “איך בונים סדנא מוצלחת?”

  1. יהודית Says:

    זה יופי של תכנון
    הקבוצה שאני כותבת לה סדנא כעת היא כזו שאף פעם אין נושא אחד שהיא מעוניינת
    להתעמק בו.
    אני מרגישה שתמיד יש מה שנאמר באופן גלוי ומה שלא נאמר בסמוי
    בגלוי הם אומרים את הנושאים הרגילים
    בסמוי אני מרגישה שהחלק הכי משמעותי הוא להפגש ביניהם ושיהיה להם זמן לדבר.. אני צריכה לעשות שילוב בין השניים
    בין הצורך שלהם לבין הנושא שעליו החליטו "השלטונות.."

  2. benziv Says:

    מקדישה לך את הפוסט של היום. הנושא: גלוי וסמוי.

  3. יהודית Says:

    את מתוקה. (תדמייני לעצמך אייקון של זר פרחים ששמתי לך פה)

  4. גשג Says:

    נכנסתי היום לכתבה הזו. נהדרת. תודה על מתנה!
    איך מגיעה להמשך שלה?
    תודה ענקית שוב!!!!
    יום מבורך

  5. benziv Says:

    לא היה המשך…

  6. גשג Says:

    חבל. עצוב
    החומר בחלק הראשון כל כך טוב.!
    אני רוצה להכין סדנא מנצחת. יש לך עצות, כתובות, כו'?
    תודה ענקית

    בטח גם אישה מאוד מיוחדש
    כמו הכתיבה שלך

  7. שפרה Says:

    אתי נהנתי לקרוא את דבריך חסר לי עוד חומרים בנושא אודה לך אם תוכלי לענות בהקדם ,תודה שפרה-050-4133379

  8. benziv Says:

    מה זאת אומרת?

  9. אורלי Says:

    אתי יקרה !
    כרגיל ,אין עלייך ,בדיוק מתיישבת לבנות סדנא לבנות הצוות שאני מנחה וכמו תמיד ההנחיה הנקיה והמדוייקת שלך מובילה קדימה
    אורלי ורד (עד לפני כשנה במכלה למנהל רשל"צ….)

  10. benziv Says:

    בהצלחה רבה, אורלי! אל תשכחי את המומחיות שלך.

  11. מעיין שלום Says:

    אני צריכה לכתוב סדנא על הסכסוך היהודי ערבי ואני לא בטוחה מאיפה להתחיל

  12. benziv Says:

    מעצמך.
    ממה שאת יודעת. ממה שאת חושבת שאת צריכה לדעת עו'ד וממה שאת רוצה שיהיה.

    ככה מתחילים כל סדנא.

    בהצלחה

  13. benziv Says:

    שמתי לב שאת מתחילה מהאוכלוסיה. תלכי אל עצמך..

כתיבת תגובה