הנחיית קבוצה: תחושת השפלה, וארווין יאלום

לאחרונה, מצאתי את עצמי בקבוצות שחשו בהשפלה.

התחושה הזו התעוררה בעקבות תרגילים שניתנו.

בקבוצה הראשונה, נתבקשה אחת המשתתפות לעמוד, להגיד את דבריה, ואחר כך לחזור ולהגיד אותם באופן אישי לכל אחד מהחברים והחברות בקבוצה. לדוגמא: נניח שהמשתתפת אמרה משהו כגון: " התוכנית כאן, לא מתאימה לצרכים שלי".

מראש וידאתי שהיא מוכנה לתרגיל. הייתה לה גם אפשרות לעצב אותו.

התחושה שלה הייתה שעצם הבקשה הייתה השפלה. לתחושה הזו היו הדים גם אצל חברים אחרים.

בקבוצה השנייה ביקשתי בסוף הסדנא, שאלה שדיברו יקומו ויצרו מעגל, ובו ידברו על איך היה לדבר בקבוצה. לאחרים, אלה שלא דיברו, הצעתי שגם הם ייצרו מעגל וידברו על איך זה היה לא לדבר. ייתכן אפילו שביקשתי מכל אחת מהקבוצות להיכנס לאמצע, בתורן.

גם כאן הייתה התחושה של אלה שלא דיברו תחושה של השפלה.

שאלתי את עצמי שאלות מספר:

1. האם באמת הייתה כאן השפלה?

2. מתי קבוצה מוכנה לקחת על עצמה את התחושה של השפלה?

3. איך והאם אפשר היה לעשות את זה אחרת?

4. האם מדובר כאן בהשלכה?

5. האם היה כאן איום נתפס?

6. האם הסיטואציה של מנחה מונחה – יוצרת בהכרח סיטואציה שמזמינה תחושת השפלה?

7. האם הסיטואציה הובלה ע"י משתתפים "בעייתיים"?

קצת קראתי בדברי ארווין יאלום (טיפול קבוצתי, תאוריה ומעשה).

מאד אהבתי את פרק 13 שעוסק ב"חברי  קבוצה בעייתיים". קיבלתי חומר למחשבה.

בעיקר אהבתי את מה שנכתב כאן על אלה שדוחים עזרה. הם "יודעים" למה. הם "יודעים" מה נכון להם. הם, "יודעים" מה לא נכון להם.

נדמה לי שבמקרה שהבאתי יש שילוב של כמה סוגים של "בעייתיים" שהביאו למצב המתואר.

כמובן שלא אוכל לכתוב יותר, כדי שלא לפגוע בפרטיות של החברים בקבוצה. אני בטוחה שאחזור לנושא באופן אחר.

4 תגובות to “הנחיית קבוצה: תחושת השפלה, וארווין יאלום”

  1. גבי Says:

    כשאני עוזר לאנשים לצאת מהחרדה של מבחני המכונים,לפני קבלה לעבודה
    אני מקבל מאלה שניגשים פעם שניה, כי בפעם הראשונה קבלו ציון לא מתאים או גבולי,
    כי הדבר הקשה ביותר והמשפיל ביותר זו הידיעה שוויתרו על ההזדמנות לדבר,שיש להם בעית תזמון,בעיית אסרטיביות,פחד קהל וכד'
    הודאה בחולשה בפרהסיה ,או המחשבה שהאחרים יודעים וחשים בזה רק לא אומרים
    שהם מזהים את החולשה לא עושה את העומד באור הזרקורים פחות שקוף לאחרים.
    ותמיד תתלווה לזה תחושת הבושה.

  2. benziv Says:

    לא ידעתי שאתה בעסקי עזרה מהסוג הזה.
    הייתי רוצה לשמוע יותר.
    בהזדמנות?

  3. גבי Says:

    לפני שהגיע מינה צמח למכון המחקר עבדתי שם בחצי משרה במחקר וחצי משרה בפיתוח מבחנים והעברתם ואפילו התחרינו במכון תיל.כי באוניברסיטה הייתי מתרגל בתורת המבחנים.
    אני לא מאליל את יכולת המבחנים ולכן במקרים שאדם קיבל מכה לבטחון העצמי ולאגו שלו [אני קורא לזה אות קיין] אני עוזר לו לנתח את מה שקרה לו במבחן ולסמוך על עצמו ולבוא אמיתי ,אוטנטי וספונטני למבחן הבא.

  4. benziv Says:

    איך שהעולם קטן. פרטים כשנפגש…

כתיבת תגובה