המושגים בהחלט מבלבלים, הרגשתי את זה בפגישה האחרונה שלי עם סטודנטים.
לתועלתם וגם לכל המעוניין, ממש בקיצור:
א. מעגל ההתנסות והלמידה (Cycle of Experience), הוא תופעה שמתרחשת כל הזמן, ללא שליטת היועץ/ת, בכל מקום, בכל זמן, גם מחוץ לפגישה היעוצית וכמובן שגם בתוכה. נקודת המוצא היא תאוריה של צרכים, והצורך של כל מערכת להשיב את שיווי המשקל והאיזון אחרי סיפוק צורך. מדובר גם על פיתוח של קורט לוין המדבר על שלבים בשינוי בתוך ארגון, קבוצה או יחיד: הפשרה, שינוי, הקפאה. כתוצאה מזה שאין הדבר נתון לשליטת היועץ/ת – אין חוזה פסיכולוגי. המעגלים הללו מתקיימים כאמור כל הזמן והם רבים. מיומנות שנדרשת ליועץ/ת: לזהות אותם ככל האפשר, ואת מיקומם של הנועצים על המעגל.
ב. בניית יחידת עבודה (Unit of Work), מודל שמשמש בסיס לבקרה ולתכנון עבודה ייעוצית גם בטווח הקצר וגם לאורך זמן, עוזר לתכנן את התנועה במהלך היעוץ, ונמצא בשליטתו/ה של היועץ/ת. בכל פגישה יעוצית, תהיה לפחות יחידת עבודה אחת. יחידת העבודה מתרחשת במהלך הפגישה עצמה או במהלך תהליך יעוצי. במהותה היא יישום פרקטי של מעגל ההתנסות, מתקיימת כדי לתת ליועץ/ת הבנה של המיקום של כל אחד המשתתפים בתוך הדיאלוג היעוצי ויכולת ליזום מהלכים. נדרש חוזה פסיכולוגי ויש צורך במיומנויות כגון: קביעת מטרות של תהליך, והוצאה שלו לפועל בהסכמת המשתתפים בתהליך.
ג. בניית התנסות (Building an Experiment), נמצאת בשליטת היועץ/ת, מאפשרת התעכבות על תמה או תנועה בפגישת עבודה. בדרך כלל בתוך פגישה אחת תהיה לפחות התנסות אחת, והיא יכולה להיות גדולה יותר ואפילו קטנטנה וקוגניטיבית ("תאר את עצמך בעוד חמש שנים.."). היא מתרחשת בתוך תהליך עבודה, ב"כאן ועכשיו" כשעולה הצורך לחוות או ללמוד משהו חדש. הנועץ/ת חייב/ת להסכים ולכן יש חוזה פסיכולוגי מותאם לצרכי הלקוח/ה. נדרשת יכולת יצירתית עד תיאטרלית כדי לביים התרחשות ברמה מיידית, וכן מיומנות של מעברים וסגירה.
זהו בקיצור. מקווה שיוקל עכשיו לכל מי שהרגיש/ה קושי בשיעור האחרון ביום שישי.
אנשים שמעניינים בגשטלט ולא הבינו – יכולים לפנות אלי ואסביר ברצון.
מאי 11, 2013 ב- 6:33 pm |
אתי תודה.
אשמח לדבר איתך על הרצאה או סדנה בנושא.
תודה
יעל
052-6053987
מאי 12, 2013 ב- 3:49 am |
נדבר בשמחה. שלחתי לך מייל בתגובה.